Van een gehuurd kantoor naar een moderne bedrijfssite van in totaal meer dan 10.000 vierkante meter. Bij de grote verhuis van recyclagebedrijf Act&Sorb naar het bedrijventerrein in Genk kwam meer dan één uitdaging kijken. Projectleider Hans was erbij van begin tot eind en blikt vol trots terug op de nieuwbouw van dit recyclagebedrijf.

Het project

Het gaat enorm snel voor Act&Sorb, dat nog maar pas sinds 2016 bestaat. De oprichters achter het bedrijf ontwikkelden een manier om niet-recycleerbaar hout te recycleren tot actieve kool en dat leverde hen in 2020 de titel op van Limburgse start-up van het jaar.

Om hun concept op grote schaal uit te bouwen, dienden ze letterlijk vanaf nul een bedrijf uit de grond te stampen. Een opdracht die ze toevertrouwden aan onze constructive challengers, van de nieuwbouw van het recyclagebedrijf tot de volledige buitenaanleg, inclusief rioleringen en nutsvoorzieningen:

  • 3.000 m2 industriehal met centrale recyclage-installatie en aparte magazijnruimte
  • 1.500 m2 overdekte buitenopslag, bereikbaar voor vrachtwagenvervoer
  • 245 m2 tussenvloer
  • 490 m2 kantoorruimte
  • 5.000 m2 buitenverharding

Minifestivalpark

Opvallende anekdote: al vanaf de start van de bouwwerken zakten de werknemers van de bouwheer af naar de werf. Daar werkten ze – als goede buren – non-stop naast ons, in aparte werfketen.

Projectleider Hans legt uit: “De recyclage-installatie waar heel het bedrijf rond gebouwd zou worden, was op dat moment namelijk nog in volle ontwikkeling. Terwijl de medewerkers van Act&Sorb dag en nacht in de weer waren om de uitwerking van hun op maat ontworpen installatie te finetunen, brachten wij de site zo optimaal mogelijk in gereedheid.”

“Een speciaal gevoel, want het komt maar zelden voor dat de bouwheer voortdurend ter plekke is (lacht). Op een bepaald ogenblik leek het precies alsof we op een minifestivalweide zaten met al die werfketen.”

nieuwbouw recyclagebedrijf
"Vanaf de start van de bouwwerken zakten de werknemers van de bouwheer af naar de werf. Daar werkten ze – als goede buren – non-stop naast ons, in aparte werfketen."

Zwart als kool

De industriehallen zijn op een vrijwel traditionele manier opgebouwd:

  • Staalstructuur
  • 3 meter hoge betonpanelen
  • Sandwichpanelen
  • Steeldeck pvc dak

De kantoren springen extra in het oog dankzij de (kool)zwarte aluminium kaders en het vele glaswerk. Ook in het interieur wordt er subtiel verwezen naar het koolverhaal, met onder meer parket met een donker, gebrand tintje.

Vijfvoudige uitdaging

Een centrale installatie die van bij de start van de bouwwerken nog niet volledig op punt staat, zorgt voor tal van onzekere factoren. In de eerste plaats op bouwtechnisch vlak, maar ook op het vlak van stroomvoorziening, brandveiligheid, technische koppelingen, enzovoort.

Een korte, perfecte en geruisloze communicatielijn met bouwheer en architect, maar ook intern met onze stabiliteitsingenieurs en werkvoorbereiders bleek een must doorheen het volledige bouwtraject. De kleinste aanpassing zou namelijk meteen gevolgen met zich kunnen meebrengen voor het vervolg. Een uitdaging van de eerste tot de laatste dag op de werf.

Daarnaast kwamen we nog een aantal andere challenges tegen die we samen met de bouwheer en onze bouwpartners tot een goed einde wisten te brengen.

1.  Race tegen de klok

De centrale hal waar de toekomstige recyclage-installatie zou komen te staan, moest binnen de drie maanden wind- en waterdicht zijn. Alle machineonderdelen die vanuit alle hoeken van de wereld zouden overkomen, moesten tijdig een droog en beveiligd onderkomen krijgen. Meteen ook de grootste uitdaging, die we succesvol wisten af te ronden.

2.  Strakke budgettering

Als gevierde en ambitieuze start-up kon de bouwheer rekenen op flink wat financiële steun voor de bouw van hun modern en hoogtechnologisch productiebedrijf. Nog meer dan binnen een standaard industrieel bouwproject stond een strikte budgetplanning dus voorop.

3.  Stabiele en geluiddichte engine room

Om de installaties en de volledige site van de nodige power te kunnen voorzien, bouwden we een losstaande engine room in staal, met een schil volledig in beton. Gezien de bijhorende decibels van de aanwezige ventilatoren en motoren, dienden we extra aandacht te besteden aan de stabiliteit, maar ook aan de akoestische isolatie van deze constructie.

4. Last minute techniekenbrug

Tot heel laat in het bouwtraject was het onduidelijk welke installaties en technieken zich juist in de engine room zouden bevinden en hoe ze zouden gepositioneerd worden. Pas in laatste instantie konden we een techniekenbrug opbouwen om de leidingen tussen de centrale productiehal en de engine room een plaats te geven. Een overbrugging met een lengte van zo’n 30 meter waar ook het vrachtverkeer op de site, indien nodig, veilig onderdoor kan rijden.

5. Specifieke brandweereisen

Daarnaast kroop er extra denkwerk in de wateraan- en afvoer rond het nieuwbouw recyclagebedrijf. Zo mocht het afgevoerde bluswater niet in de openbare riolering terechtkomen. Aan de hand van digitaal bedienbare vlinderkleppen op verschillende knooppunten is het voor de bouwheer mogelijk om het bluswater af te leiden naar een bluswaterbekken.

Tot slot werd verzocht om geen stadswater te gebruiken om eventuele bluswerken in de toekomst uit te voeren. Daarom plaatsten we brandkranen op de site, zodat de brandweer via droge leidingen water uit het nabijgelegen kanaal kan oppompen.

Klaar om ook in duurzame energie te investeren?

Weet dat er een bouwpartner bestaat die perfect weet welke mogelijke uitdagingen bij de nieuwbouw van bijvoorbeeld een recyclagebedrijf of van andere bouwprojecten in het kader van duurzame energie horen. Bij edibo koppelen we meer dan 40 jaar ervaring aan moderne en innovatieve knowhow in industrieel bouwen.

Wenst u graag met ons concrete of minder concrete ideeën te bespreken? Wij denken graag met u mee na. Bekijk alvast onze realisaties en neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.