Voor aluminium- en staalverwerkingsbedrijf Decomecc in Genk was de uitdaging duidelijk: een nieuwbouw productiehal en overdekte opslag- en doorrijplaats bouwen, met in de toekomst ruimte voor een extra logistieke hal. Een project waarin onze flexibele werkwijze meer dan eens van pas kwam. Projectleider Frederick Meynen en Hoofd Aankoop Stefan Hasevoets geven tekst en uitleg.
Het project
- Nieuwbouw productiehal: lengte 180 meter, overspanning 30 meter, hoogte 13 meter, rolbrug 25 ton
- Luifelconstructie met wanden: lengte 180 meter, overspanning 25 meter, hoogte 7 meter
De challenges onderweg
Al sinds 1994 bouwen we mee aan het mooie groeiverhaal van Decomecc. Zo trokken we voor hen in totaal al 35.000 m2 aan productiegebouwen en 400 m2 aan kantoren recht.
Op vraag van de bouwheer gingen we voor dit nieuwe project in eerste instantie aan de slag met de bouw van hun nieuwe productiehal en overdekte opslagplaats die ook dienstdoet als doorrijplaats voor transport.
Het gaat om twee aanpalende constructies, losstaand van de al aanwezige gebouwen op de site. In de toekomst is het mogelijk om deze opengebleven tussenruimte te benutten met een nieuwe logistieke hal. Dankzij de studies van onze interne stabiliteitsingenieurs is het ontwerp hier alvast op voorzien en kunnen eventuele uitbreidingswerken in de toekomst meteen van start gaan.
De afgesproken werken gingen gepaard met een aantal stevige uitdagingen die onze flexibiliteit aan een stevige test onderwierpen.
Zeer scherpe planning
Op amper twee maanden tijd rondden we de bouwwerken op de site af, inclusief de wandafwerking, dakwerken en de voorbereidende werken op het storten van de betonvloer. Binnen de deadline, volgens de wens van de bouwheer.
Haarscherpe afspraken
Een bijkomende uitdaging was de samenwerking met de collega-aannemer die instond voor de funderingswerken van de slitlijn waarop aluminium coils bezoomd of opgedeeld kunnen worden.
Omwille van deze werken konden we de dakstructuur van de constructie pas helemaal op het einde én op zeer korte tijd opbouwen en afwerken.
Intensief overleg tussen ingenieurs en werfleiders van beide partijen was hier dus noodzakelijk, zowel tijdens de voorbereidende stabiliteitsstudie als bij de dagelijkse planning op de werf.
Veeleisende polybetonvloer
De nieuwe productiehal is voorzien van een naadloze polybetonvloer. De draagkracht van de vloer berekenden we op basis van coils van 10 ton, die tot 3 lagen hoog gestapeld kunnen worden.
Explosieve verrassing
Nog voor de werken goed en wel opgestart waren, stootte onze grondwerker op een aparte vondst. Bij de graafwerken voor een bufferbekken bevond er zich plots een bom uit de Tweede Wereldoorlog in de graafbak. Een onverwacht oponthoud, dat na een snelle tussenkomst van DOVO veilig afgehandeld werd.
Ondoordringbare grondlagen
Een van de wensen van de bouwheer was om regenwater te laten infiltreren en te bufferen. Verschillende ondoordringbare grondlagen in de aangeduide zones zouden er echter voor zorgen dat het water bleef staan.
Na een grondige studie en proeven op het terrein en dankzij de deskundige adviezen van enkele onderaannemers stonden de plannen tijdig op punt.
Uitzonderlijk transport
Vakwerken van 30 meter geraken natuurlijk niet zomaar snel op de werf. Om genoeg tijd en ruimte vrij te maken, moesten de planningen van het staalatelier, van de werf én van het transport ernaartoe feilloos op elkaar afgestemd worden.
Welke uitdaging heeft u voor ons in petto?
Of u nu plannen heeft voor een nieuwbouw productiehal of voor een ander industrieel project: bij edibo hebben we meer dan 40 jaar ervaring en knowhow in de rangen, hoe complex de opdracht ook luidt.
Welk project kunnen onze constructive challengers voor u in de allerbeste banen leiden? Vertel het ons tijdens een vrijblijvende afspraak. En vergeet zeker geen kijkje te nemen naar onze verschillende realisaties.