Unicum voor industriebouw Benelux

Voor fase 3 binnen dit project, een nieuwbouw transporthal met laadkades en kantoorruimtes, koos de bouwheer voor een meer architecturale oplossing ter ondersteuning van de dakconstructie: zeven flink uit de kluiten gewassen houten spanten. “Dit om verschillende redenen”, legt stabiliteitsingenieur Raf Steensels uit.

“Enerzijds voor het architecturale, esthetische effect.  Een houten ligger springt in het oog en heeft een bepaalde natuurlijke uitstraling. Anderzijds zorgt de gladde afwerking van het hout ervoor dat vuil- en stofdeeltjes nergens blijven vasthaken of liggen. Bij stalen vakwerk is er sprake van meer hoekjes en kantjes, en dus meer kans op stofvorming. Binnen de context van een voedingsbedrijf is dit natuurlijk best te vermijden. En tot slot is er het vervoersaspect: betonbalken zouden gewoonweg te zwaar zijn om te transporteren en te   hijsen. En daarbovenop zouden er sterkere funderingen nodig zijn.”

Om de volledige overspanning te kunnen maken, bleken 7 houten spanten met een lengte van maar liefst 45 meter noodzakelijk. De grootste spanten ooit geproduceerd voor een industrieel bouwproject in de Benelux, volgens gespecialiseerd onderaannemer LTS Belgium.

“Hoewel we al heel wat ervaring hebben in het aanbrengen van houten spanten tijdens voorbije projecten, komt een plaatsing van dergelijke omvang zelden tot nooit voor. Hier konden we rekenen op de sterke expertise van LTS Belgium.”

Nachtelijk transport

“Het gros van de communicatie tussen de leverancier en edibo verliep via de 3D-omgeving van het project. Wij tekenden de algemene constructie uit, de onderaannemer voegde iedere bout, iedere schroef, iedere doorboring toe aan de plannen. Idem voor de puntlasten. In het midden van elke spant kwamen namelijk grote koelgroepen te hangen. Konden de spanten deze puntlasten wel dragen op hun meest nadelige punt? Scenario’s die we een voor een virtueel doorliepen voordat we overgingen tot de definitieve productie.”

“En dan moest het moeilijkste deel nog komen: de effectieve plaatsing op de werf. Na een indrukwekkend nachttransport diende iedere stap tijdens de plaatsing perfect doorgesproken te worden. Te beginnen bij de draagkracht van de kolommen en de onderliggende funderingen waarop de houten spanten rusten. Maar ook: zijn alle mogelijke obstakels op de werf in rekening gebracht? Kan de kraanarm wel de nodige hoeken en bochten maken tijdens de hijswerken?”

“Kortom: veel vraagstukken die we dankzij een sterke voorbereiding en een doorgedreven virtueel overleg met de producent in de beste banen hebben weten leiden.”